Alima Romanova kauss 2024 Alpīnisms Klinšu kāpšana Treniņi

Dokumentācija

1. Vispārējie noteikumi

1.1. Sacensības kalnu turizma un sasaišu tehnikā, notiek pamatojoties kluba "Traverss" izstrādātiem un apstiprinātiem noteikumiem.

1.2. Par visām izmaiņām un izņēmumiem noteikumos, sacensību dalībnieki un komandu pārstāvji jāinformē rakstiski, ne vēlāk kā nedēļu pirms sacensībām.

1.3. Visus strīdīgos jautājumus, kuri radušies sacensību laikā, risina galvenais tiesnesis kopā ar dalībniekiem un komandu pārstāvjiem. Ja pārrunu ceļā neizdodas rast risinājumu, tad komanda iesniedz protestu. Protestu izskata tiesnešu kolēģija, piedaloties visu komandu pārstāvjiem.
Protests rakstveidā jāiesniedz sacensību sekretariātā, vienas stundas laikā pēc iepazīstināšanas ar starta rezultātiem.

1.4. Lēmumu par komandas diskvalifikāciju un noņemšanu no distances, pieņem distancespriekšnieks un galvenais tiesnesis.
Lēmums par diskvalifikāciju tiek pieņemts šādos gadījumos:

1.4.1. pilnīga komandas vai tiesnešu drošināšanas zaudēšana, t.i. dalībnieks nevar atjaunot drošināšanu, nepārkāpjot noteikumus.

1.4.2. nesportiska uzvedība. Tehniska nesagatavotība.

1.4.3. neiekļaušanās kontrollaikā, ja vien konkrētās distances noteikumos nav teikts savādāk.

1.4.4. sacensību noteikumu un distances noteikumu neievērošana.

1.4.5. kontrolsvara zaudēšana vai kontrolsvara transportēšana uz cietušā.

1.4.6. ja kāds no komandas dalībniekiem noņem vai pazaudē ķiveri.

1.4.7. ja kāds no komandas dalībniekiem pilnībā iziet no norobežotās vietas, t.i. dalībnieks nevar atgriezties maršrutā nepārkāpjot noteikumus.

1.5. Par drošību un distances atbilstošu sagatavošanu atbild distances priekšnieks.

1.6. Pieļaujam diskvalifikācijas aizstāšanu ar soda punktiem, kuru daudzumu nosaka distances priekšnieks.


2.Drošināšana un drošības tehnika

2.1. Atrodoties distancē, visiem komandas dalībniekiem jābūt drošināšanai vai pašdrošināšanai.Dalībnieku skaits kuriem nepieciešama tiesnešu drošināšana, kā arī dalībnieki, kuriem

drošināšana nav nepieciešama, tiek norādīti distances noteikumos.

2.2. Drošināšana, tajā skaitā sportiskā līdz pirmajam āķim, ir jāorganizē no starta.

2.3. Sacensību dalībniekiem drošināšana un pašdrošināšana jāorganizē tikai tiesnešu organizētos drošināšanas punktos (turpmāk tekstā DP). Drošināšana tikai caur starpāķiem ir

aizliegta.

2.4. Drošināšana notiek caur karabīni, kura ieāķēta DP, ja vien distances noteikumos nav atļauts savādāk.

2.5. Uz dubultām tiesnešu margām drīkst atrasties neierobežots dalībnieku skaits, uz vienkārtīgām – viens dalībnieks.

2.6. Drošināšanas virves stiprinās pie sistēmas (iekares) vietā, kur to norādījis ražotājs. Ja dalībnieks pārvietojas maršrutā ar apakšējo komandas drošināšanu, tad drošināšanas virve pie

sistēmas tiek stiprināta ar mezgliem – astotnieks, vai dubultais buliņš

Tiesnešu drošināšana ar sistēmu tiek savienota ar atsevišķu karabīni. Aizliegts savienot drošināšanas jostu vai sistēmu ar karabīni (kā izņēmums, industriālās iekares, kur abu daļu, augšas un apakšas savienojošo karabīni paredzējis ražotājs).

2.7. Tiesnešu drošināšanu drīkst noņemt tikai ar tiesnešu atļauju.

2.8. Ja tiesneši ir konstatējuši ka pārkāpti punkti 2.2.,2.3.,2.4 , komandas dalībniekam netiek atļauts turpināt darbu distancē, līdz pārkāpumi netiek novērsti. Ja komanda atsakās labot

norādīto pārkāpumu, tā tiek noņemta no distances ar formulējumu -tehniska nesagatavotība.

2.9. Distances posmā starp diviem drošināšanas punktiem drīkst atrasties viens komandas dalībnieks, izņemot gadījumu, ja jāveic nosacīti cietušā transportēšana ar pavadīšanu, ja vien distances noteikumos nav teikts savādāk.

2.10. Sacensību dalībniekiem jāseko, lai tiesnešu drošināšana būtu novietota pareizi.


3.Ekipējums

3.1. Pirms starta komandas ekipējumu pārbauda distances priekšnieks. Distances priekšnieks vai tiesnesis komandu drīkst nepielaist pie starta, ja ekipējuma pārbaudes laikā konstatē

šaubīgas kvalitātes inventāru, vai inventārs ir bojāts. Komandai tiks piedāvāts aizvietot neatbilstošo inventāru ar drošības prasībām atbilstošu inventāru.

3.2. Ja tiek konstatēta neapstiprināta ekipējuma lietošana distancē, kurš pirms starta netika uzrādīts distances priekšniekam un neatbilst drošības prasībām, komanda var tikt diskvalificēta

par nesportisku rīcību.

3.3. Komandas aprīkojuma prasības.

3.3.1. Sacensībās drīkst izmantot tikai tādu inventāru, kuru ražotājs paredzējis alpīnismam vai glābšanas darbu veikšanai. Nedrīkst izmantot inventāru ar redzamiem bojājumiem.

3.3.2. Visiem drošināšanas elementiem jābūt no pamatvirves, vai arī jābūt speciāli ražotiem alpīnisma drošināšanai. Ja distancē tiek izmantotas pusvirves (Halfrope) ar marķējumu ½, tās ir

jāizmanto pārī kā to ir paredzējs ražotājs.

3.3.3. Ķiverei jābūt fiksētai uz dalībnieka galvas, atbilstoši ražotāja norādījumiem. Ja kādam no dalībniekiem, visas distances garumā, uz galvas nav ķiveres, komanda tiek diskvalificēta.

3.3.4. Visām drošināšanas un pašdrošināšanas karabīnēm jābūt ar muftu, izņemot karabīnes, kuras tiek liktas starpāķos, kā arī tās, kas neveic drošināšanas funkcijas (piem: palīginventārs,

mugursomas, kāpnītes u.t.t.).

3.3.5. Ja netiek izmantotas speciālas drošināšanas palīgierīces, drošināšana jāveic ar cimdiem izmantojot karabīni.

3.3.6. Maksimālais pašdrošinašanas, atsaišu un kāpnīšu garums nedrīkst pārsniegt 1,5 m.

3.3.7. Aizliegts izmantot pašizjaucošas sistēmas un pašatsienošus mezglus (ja vien distances noteikumos nav norādīts savādāk).

3.4. Ja sacensību laikā dalībniekam rodas pārkāpumi saistībā ar inventāru, viņam tiek izteikts brīdinājums novērst nepilnības. Ja dalībnieks atsakās to darīt , vai arī labojumi neatbilst drošības prasībām, komanda var tikt diskvalificēta.

3.5. Kontrolsvars.

3.5.1 Kontrolsvara smagums, pārvietošanas veids un sadalījums starp dalībniekiem tiek norādīts distances noteikumos.

3.5.2. Kontrolsvars komandai tiek izsniegts pirms starta konkrētajā distancē.

3.5.3. Kontrolsvara transportēšanas veids un sadalījums starp dalībniekiem var tik norādītskomandas taktikas pieteikumā.

3.5.4. Kontrolsvars apmeklē punktus kopā ar dalībnieku, kas to pārnēsā, vai brīdī, kad tas pieskaras dalībniekam, kas atrodas uz pašdrošināšanas šajā punktā.

4. Noteikumi distances veikšanai

4.1. Komanda veic distanci, kura aprīkota ar drošināšanas punktiem. Starp drošināšanas punktiem pārvietoties pa distanci dalībnieki drīkst zemāk norādītajos veidos:

4.1.1. Brīvā kāpšana

– komandas dalībnieks pārvietojas pa klinšu reljefu ar augšējo vai apakšējo drošināšanu, izmantojot roku pirkstus un kāju pēdas atbilstošos apavos. Kā atbalsta punkti tiek

izmantots viss reljefs, kurš atrodas konkrētās distances zonā.

4.1.2. Nolaišanās pa virvi (Dulferis)

– komandas dalībnieka nolaišanās uz zemāko DP, pa augšējā punktā nostiprinātu drošināšanas virvi, izmantojot speciālu mezglu, vai nolaišanās ierīci ,kuru ražotājs paredzējis šāda veida izmantošanai. Maršruta reljefā drīkst atbalstīties tikai ar kāju pēdām sporta apavos, vai nepieciešamības gadījumā ar vienu roku.

4.1.3. Kāpšana augšup pa virvi ( margām)

- komandas dalībnieka kāpšana augšup pa augšējā punktā nostiprinātu drošināšanas virvi. Komandas dalībnieka pacelšanās pa virvi, kas piestiprināta augšējā drošināšanas punktā (DP), izmantojot žumāru vai citu ierīci kam ražotājs ir paredzējis šādu izmantojumu. Pieļaujams izmantot reljefu, atbalstoties uz to tikai ar kāju pēdām atbilstošos apavos.

Reljefu kā atbalsta punktu drīkst izmantot tikai ar kāju pēdām atbilstošos apavos.

4.1.4. Pacelšanās izmantojot MAP

- komandas dalībnieks pārvietojas pa klinšainu reljefu, ar augšējo vai apakšējo drošināšanu, izmantojot tikai mākslīgos atbalsta punktus (MAP), kurus uzstāda komandas biedri. Izmantot atbalstam reljefu - aizliegts.

4.1.5. Kāpšana augšup izmantojot Drytooling tehniku (Drytooling)

– komandas dalībnieks pārvietojas pa klinšu reljefu ar augšējo vai apakšējo drošināšanu, kā atbalsta punktus rokām izmantojot speciālus instrumentus, pēdam speciālus apavus. Drīkst izmantot visu pieejamo reljefu, kurš atrodas konkrētās distances zonā.

4.1.6. Pārvietošanās pa horizontālām vai slīpām komandas virvēm un pārceltuve

– dalībnieka pārvietošanās pa virvi, kas ir nostiprināta vismaz divos DP, un tiek nodrošināta komandas drošināšana caur vienu no DP. Dalībnieka iekares sistēma tiek savienota ar virvi vismaz ar vienu slīdošo karabīni, vai ar tā pašdrošināšanas sistēmas karabīni. Kā atbalsta punkti var tikt izmantoti visi iespējamie reljefa punkti, kas neietilps ierobežojumu zonā.

4.1.7. Svārsts

– dalībnieks pārvietojas starp diviem drošināšanas punktiem, noslogojot komandas virvi, kas piestiprināta augšējā drošināšanas punktā. Kustībai jānorit bez kontakta ar maršruta reljefu, ievērojot ierobežojumus drošināšanas punktos.

4.2. Glābšanas darbi.

Distances noteikumi paredz, ka komandā var būt ievainotais vai vairāki ievainotie, kuriem pārējie komandas dalībnieki palīdz veikt distanci līdz finišam, vai līdz punktam, kur ievainotais

"izveseļojas".

4.2.1. Ievainoto skaitam un to atrašanās vietai distancē jābūt precīzi noteiktam distances aprakstā.

4.2.2. Atkarībā no gūtajām traumām, ievainotais var būt:

4.2.2.1. Viegli ievainotais,

- var pārvietoties patstāvīgi ievērojot nosacītās traumas ierobežojumus.

4.2.2.2. Smagi ievainots

nevar pārvietoties patstāvīgi, nepieciešama komandas dalībnieka pavadīšana. (izņēmums ir pārceltuve).Aizliegta ievainotā dalībnieka pieskaršanās reljefam, starp drošināšanas punktiem.

4.2.3. Smagi ievainotā pacelšana vai nolaišana tiek īstenota izmantojot dubultās virves un komandas drošināšanu ievainotajam, vai arī izmantojot vienu transportēšanas virvi un

komandas drošināšanu cietušajam un pavadītājam, ja distances noteikumos nav atrunāts savādāk.

4.2.4. Ievainotajam tiek nodrošināta tiesnešu drošināšana.

4.2.5. Ir pieļaujams, ka drošinātājs vienlaicīgi darbojas ar drošināšanas un transporta virvi, ja drošināšanai tiek izmantotas automātiski bloķējošās ierīces, kuru ražotāji paredzējuši šādu

lietošanu.

4.2.6. Ievainotā, pacelšanas vai nolaišanas transporta virvēm jāfiksējas, gadījumā, ja dalībnieks,kurš veic nolaišanu vai pacelšanu zaudē kontroli pār virvēm

4.3. Dalībnieka pārvietošanās posmā sākas no pašdrošināšanas noņemšanas brīža vai šķērsojot vietas robežas, kur pēc distances noteikumiem drīkst atrasties bez pašdrošināšanas.

4.4. Drošināšanas punkta apmeklējums tiek ieskaitīts brīdi, kad dalībnieks ir pieskāries tiesnešu margām vai karabīnei, dotajā punktā.

4.5.Izlaists drošināšanas punkts tiek fiksēts, ja dalībnieks drošināšanas virvi ieāķējis nākamajā distances drošināšanas punktā.

4.6. Pārceltuvei jābūt no dubultās virves. Katrai no virvēm ir jāpilda sava funkcija gadījumā, ja otra virve tiek pārrauta vai bojāta. Pārceltuvē dalībniekam sava drošināšanas

sistēma ir jāstiprina pie abām virvēm vai margām, kā arī pie transporta virves, kas nepieciešamības gadījumā nodrošinās dalībnieka nogādāšanu drošināšanas punktā. Ja pārceltuve ir slīpa, augšējā drošināšana ir obligāta.

4.6.1. Ja smagi ievainotais tiek transportēts pa pārceltuvi bez pavadoņa, tad viņam jābūt fiksētam pie pārceltuves virvēm vismaz ar divām karabīnēm ar mufti (pie pamata sistēmas un krūšu apsēja).

4.7.Strīdu gadījumus, soda tabulu un citus jautājumus traktē galvenais tiesnesis vai distances priekšnieks.

5. Sodu tabulas skaidrojums

5.1. Pirmā dalībnieka noraušanās, noslogojot tiesnešu virvi
– komandas diskvalifikācija (izņemot distances noteikumos atsevišķi atrunātus gadījumus).

Sods tiek piešķirts, ja dalībnieks noraujoties noslogo tiesneša virvi.

Nav nozīmes vai noraušanās bija dinamiska, virzoties uz augšu, statiska vai noslogojot tiesneša margas traversā. Pirmais dalībnieks ir tas, kuram ir apakšējā drošināšana. Traversā –

tas kuram komandas drošināšana ir vienā pusē.

5.2. Augšējās drošināšanas (komandas vai tiesnešu) zaudēšana

– noņemšana no distances.

Sods tiek piemērots, ja dalībniekam nav ne drošināšanas ne pašdrošināšanas un viņš nav spējīgs to atjaunot bez šo noteikumu pārkāpšanas.

5.3.Atbalsta izmantošana ārpus ierobežojuma.

10 soda punkti.
Sods tiek piešķirts ja dalībnieks,izmanto kā atbalsta punktu reljefu, ārpus konkrētā maršruta ierobežojuma. Sods tiek piešķirts

par katru reljefa izmantošanu.

Sodu nepiešķir ja:
- dalībnieks pieskarās priekšmetiem, kuri nepieder reljefam

- daļa no ķermeņa ir šķērsojusi ierobežojumu, bet nepieskārās reljefam.

- ekipējuma daļa vai kontrolsvars šķērsoja ierobežojumu.

5.4. Pilnīga norobežojuma šķērsošana

- komandas diskvalifikācija. Diskvalifikācija tiek piešķirta gadījumā ja dalībnieks ir pilnībā šķērsojis ierobežojumu (visi atbalsta punkti šķērsojuši ierobežojumu) un nav spējīgs atgriezties maršrutā nepārkāpjot šos noteikumus.

5.5. Tiesnešu drošināšanas izmantošana kā atbalsta punktu lai pārvietotos

- 10 soda punkti.

Sods tiek piešķirts par katru reiz i kad tiek izmantota tiesnešu virve atbalstam vai līdzsvara noturēšanai.

5.6. Drošināšanas pārtraukšana

- 10 soda punkti.

Sods tiek piešķirts ja dalībnieks ir zaudējis drošināšanu vai pašdrošināšanu uz laiku un ir spējīgs to atjaunot nepārkāpjot noteikumus.

Sods tiek piešķirts ja:

- drošinātājs ir izlaidis drošināšanas virvi no abām rokām, pie kam drošināmajam nav pašdrošināšana, jebkurā no drošināšanas punktiem.

- drošināmais atvieno no savas sistēmas drošināšanas virvi, nebūdams pašdrošināts vai kā citādi drošināts.

- drošinātājs drošināšanas brīdi nav dotā punktā pašdrošināts.

5.7. Nepareiza drošināšana

- 5 soda punkti.

Nepareiza drošināšana nenodrošina dalībnieka noturēšanu noraušanās gadījumā vai arī var radīt bīstamu situāciju drošinātājam vai drošināmajam.

Sodu piešķir par katru bīstamu epizodi/darbību konkrētajā maršrutā.

Sodu piešķir ja:

- drošina tikai ar vienu roku (tikai gadījumā kad dalībnieks ar otru roku veic ar drošināšanu nesaistītas darbības). Dotajā punktā sodu var nepiešķirt ja dalībnieks priekšlaicīgi ir pieņēmis mērus un nostiprinājis drošināšanas virvi ar mezglu vai izmanto bloķējošu ierīci, kurai ražotājs ir paredzējis šādu pielietojumu.

- dalībnieks pārvietojas distancē, bet otrs virves gals nav nostiprināts vai nu pie dalībnieka, vai nu drošināšanas punktā.

- drošinātājs pieskaras ar rokām pie drošināšanas karabīnes.

- dalībnieka iespējamās noraušanās gadījumā vai drošinašanas punkta (DP) iespējamās noslogotības gadījumā, virves leņķis drošināšanas karabīnē ir mazāks par 90 grādiem.

- drošinātājs veic drošināšanu bez drošināšanas ierīces vai caur karabīni bez cimdiem.

- augšējā drošināšanas virve karājās zemāk par drošināmā kājām

- ir liels svārsts. Sods tiek dots, ja pēc tiesneša brīdinājuma dalībnieks nepieņem mērus svārsta samazināšanai

- drošināšanas virve nav karabīnē, kas atrodas drošināšanas punktā kur atrodas drošinātājs.

- drošināšanas laikā drošināšanas virve beržas pret jebkura dalībnieka pašdrošināšanu, jebkuru noslogotu virvi vai tiesneša drošināšanu.

- nepareizi sasiets mezgls uz drošināšanas virves

- nepareizs drošinātāja stāvoklis attiecībā pret dalībnieku, kas pārvietojas pa maršrutu.

- nepareiza drošināšanas virves ieāķēšana atsaites karabīnē.

5.8. Nepareiza nolaišanās pa virvi

- 3 soda punkti.

Sodu piešķir ja:

- līdzsvara zaudēšana nolaišanās brīdī, kā rezultātā dalībnieks pieskarās reljefam, ar jebkuru ķermeņa daļu, izņemot pēdas un plaukstas.

- nolaižoties pa virvi tiek atlaista roka, kas ir zem nolaišanās ierīces. Sodu nepiešķir, ja dalībnieks ir nofiksējis nolaišanās virvi vai ir nostiprināta komandas drošināšana.

- nolaišanās pa virvi bez mezgla nolaišanās virves galā.

- veicot nolaišanos pa slīpu virvi, virves apakšējais gals nav nostiprināts drošināšanas punktā,izņemot pirmo dalībnieku

5.9.Izlaists starpāķis

- 3 soda punkti

Starpāķis skaitās izlaists, ja dalībnieks ir apmeklējis nākošo starpāķi, proti, ir iekabinājis drošināšanas virvi nākošā starpāķa atsaitē.

Sodu piešķir ja:

- drošināšanas virve nav izlaista caur drošināšanas punktu vai ir izkabinājusies no starpā ķa.

- pirmā dalībnieka kustības laikā tiek izrauts komandas starpāķis.

- pārsniegts attālums starp starpāķiem, ja tādi ir atrunāti distances noteikumos.

5.10. Pamatvirves pazaudēšana

- 10 soda punkti.

Pamatvirve tiek uzskatīta par pazaudētu ja pēc komandas finiša tā ir palikusi piestiprināta drošināšanas punktos. Pamatvirve ir jebkāds virves nogrieznis, ko ražotājs ir paredzējis

alpīnismam un klinšu kāpšanai un ir garāks par 10 metriem.

5.10.1.Drošināšanas inventāra pazaudēšana

- 5 soda punkti.

- Vairāku in ventāra vienību kopumu uzskata par vienu vienību. Sods netiek piešķirts, ja inventārs atstāts distancē citiem komandas biedriem un beigās tiek nogādāts maršruta finišā.

Personīgo mantu pazaudēšana netiek sodīta.

5.11.Kontrolsvara pazaudēšana

- komandas diskvalifikācija.

Sodu piešķir ja konrtolsvars ir nokritis vai komandas dalībnieki to pazaudē, un bez šo noteikumu pārkāpšanas to nevar atgūt. Par pārkāpumu tiek uzskatīta kontrolsvara iepakojuma bojāšana vai kontrolsvara jebkādas daļas pazaudēšana. Dalībniekam, kurš šajā posmā ir nosacīts cietušais, aizliegts transportēt kontrolsvaru.
5.12. Tiesnešu inventāra bojāšana

- sods 10 punkti.

5.13. Neaizskrūvēta karabīne

- 1 soda punkts.

Sodu piešķir ja karabīni, kura tiek izmantota drošināšanā vai transporta virvēm, var atvērt uzspiežot fiksējošai mufei. Nav nozīmes vai karabīni neaizskrūvēja dalībnieks vai tā atskrūvējās

darbības laikā.

5.14. Nepareiza tehniskā elementa izpildīšana

- 5 soda punkti.

Par tehnisko elementu tiek uzskatīts: cietušā pacelšana vai nolaišana, nolaišanās vai drošināšanas virvju pagarināšana, margu organizēšana, visa veida pārceltuves, MAP

izmantošana.

Sodu piešķir:

- nav noslogotas vai vienmērīgi noslogotas transporta virves, nolaižot vai paceļot cietušo.

- cietušais transportēšanas laikā atrodas zemāk nekā pavadītājs

- cietušā pārvietošanas laikā, transportēšanas sistēma piestiprinātā cietušā vai pavadītāja krūšu apsējam.

- nav nostiprināti transporta virvju vai pārceltuvju virvju gali.

Gadījumā ja izvēlētais paņēmiens, kurš nepieciešams tehniskā elementa izpildīšanai, nepilda savu funkciju, komandai tiek dota iespēja labot kļūdu. Ja komanda nav spējīga kļūdu labot vai

atsakās to darīt tad komandu var diskvalificēt no distances, jo tā nav pienācīgi sagatavojusies.

5.15. Nepareizas komandas biedru darbības, nolaižot vai paceļot cietušo

-3 soda punkti.

Sodu piešķir ja:

- nolaišanās vai pacelšanās tiek veikta ar rāvieniem.

- pavadītājs zaudē līdzsvaru kā rezultātā cietušais etapā saskaras ar reljefu.

5.16. Cietušais palīdz komandas dalībniekiem

- 3 soda punkti.

Tiek ņemts vērā iepriekš atrunāta cietušā trauma un tās smaguma pakāpe. Cietušais var kārtot savas personīgās mantas (visu, kas saistīts ar drošināšanas elementiem vai transportēšanas

sistēmu), ķiveri un ja nepieciešams pasargāt sevi no saskares ar reljefu.

6. Taktika. Taktikas iepriekšēja pieteikšana

Taktikas iepriekšējās pieteikšanas mērķis ir sniegt komandām maksimāli vienādus nosacījumus distances veikšanai, neatkarīgi no starta vietas.

6.1. Alpīnisma tehnikas sacensībās, saskaņā ar distances noteikumiem, var tikt pieprasīts taktikas pieteikums.

6.2. Komanda, līdz pirmās komandas startam, aizpilda divas taktikas pieteikuma veidlapas.

Viens eksemplārs ar komandas kapteiņa parakstu tiek nodots distances priekšniekam, otrs paliek pie komandas.

6.3. Taktikas pieteikuma veidlapā izlaistie punkti un neprecizitātes var tikt tiesātas kā taktikas pārkāpumi

6.4. Taktikas pieteikuma veidlapā var tikt uzrādīts laiks kādā komanda plāno paveikt distanci

6.5. Sodu par taktikas maiņu nosaka distances priekšnieks.

6.6. Sods par taktikas maiņu

- 20 soda punkti.

rules

Kluba "Traverss" izstrādātie un apstiprinātie noteikumi: "Kalnu tehnikas un sasaišu sacensību noteikumi"

VAI TAD ALPĪNISTI KĀPJ KALNOS, LAI IETU BOJĀ? Diez vai atradīsies kāds, kurš spēs atbildēt uz šo jautājumu apstiprinoši. Neskatoties uz alpīnistu tieksmi riskēt, neskatoties uz reti sastopamiem bezatbildīgas uzvedības gadījumiem, vēl nav redzēti gadījumi, kad cilvēka uzvedība tīšām ir vērsta uz pašnāvību (izņemot kādu atsevišķu gadījumu). Tad kā var izskaidrot šādus negadījumus?...Parasti, analizējot kādu negadījumu kalnos, mēs kaut ko secinām, bet visbiežāk uzskatām, ka MĒS NEPIEĻAUTU ŠO KĻŪDU. Bet tomēr viņi bija tur, augšā, bet mēs šeit, lejā, siltumā un mierā...

STRESS. Tā ir pamat iedarbība uz cilvēku, ko apskata no psiholoģiskā viedokļa. Pirmo reizi jēdzienu stress ieviesa kanādiešu psihologs Gans Seljē, un tā definīcija ir – cilvēka psihiskā sasprindzinājuma stāvoklis, kuru izraisa grūtības un briesmas kāda svarīga uzdevuma risināšanas laikā. Un kā mēs jau runājām iepriekš, šis ir viens no iemesliem, kāpēc mēs dodamies uz kalniem - lai izjustu stresu. Līdzīgi kā izpletņlēcējs tiecas pie tā, lecot ar izpletni, bet laivotājs - uz straujas upes kanjoniem. Šādos brīžos cilvēka smadzenēs izdalās īpašas vielas - endomorfīni, kuri sagādā cilvēkam baudu, prieku un gandarījumu. Tādējādi mūsu tieksme doties kalnos, tieksme pēc briesmu pārvarēšanas riska ir iepotēta mūsos pat viszemākajā bioķīmiskajā līmenī!

Oļegs Mirošņikovs ir viens no slavena trenera A.Romanova mācekļiem un viens no tiem kas joprojām aktīvi nodarbojas ar alpīnismu.
Rakstā Oļegs piedāvā iepazīties ar savu skatījumu uz treniņu sistēmu pēc A.Romanova metodikas.

Raksts ir krievu valodā.

Lekcijas "Kalni, kalnu veidošanās, reljefs" materiāli.
Autori: Oļegs Siļins, Anatolijs Sukovs

Lejuplādēt  lekcijas "Kalni, kalnu veidošanās, reljefs" materiālus (PDF formātā, 5 Mb)

Šis raksts tapis, apkopojot viedokļus, kas izteikti pēc nelaimes gadījuma Aldara tornī. Gribu arī nedaudz vairāk pievērst uzmanību tām problēmām un objektīvajām briesmām, ar kurām jāsastopas, kāpjot tornī. Noslēgumā jautājums: ko darīsim tālāk?

. BRIDINA -